Lättläst guide till EU-valet 2024
Här hittar du en lättläst valguide om det allmänna EU-valet 2024.
I den lättlästa valguiden hittar du svar på frågor
som varför det är viktigt att rösta,
hur du röstar och vilka rättigheter du har.
Du hittar också länkar
med lättläst information och
filmer om valet och politik.
Valguider lättläst och bildstöd för utskrift
Om den lättlästa valguiden
Den lättlästa valguiden
riktar sig till Malmöbor
som önskar lättläst information
om EU-valet 2024.
Det finns också bilder
längst ned på denna sida.
Även anhöriga, medarbetare
gode män och förvaltare
kontaktperson eller ledsagare
kan använda sig av valguiden.
Denna valguide är resultatet
av valverkstäder som
funktionsstödsförvaltningen
genomförde våren 2018,
för Malmöborna med särskilda behov.
Inför EU-valet 2024 har
funktionsstödsförvaltningens
valsamordningsgrupp
uppdaterat valguiden.
Varför är det viktigt att rösta?
Sverige är en demokrati.
Här får alla vara med och bestämma.
Alla människorna i Sverige är lika mycket värda och har samma rättigheter.
I en demokrati bestämmer människor saker tillsammans.
När du röstar i valet är du med och bestämmer.
Alla människor har något de bryr sig om.
Du vill kanske förändra något
eller behålla något som du tycker är bra.
Vad är EU-valet?
Sverige är med i Europeiska unionen, EU.
I EU-valet röstar vi på vilka svenska politiker
som ska bestämma i Europaparlamentet.
Vi röstar i EU-valet vart femte år.
Politiker är med i olika partier.
Ett parti är en grupp människor som tycker samma sak i politiska frågor.
Europaparlamentet är folkets röst, ungefär som riksdagen i Sverige.
Politikerna i Europaparlamentet träffas ungefär en gång i månaden och beslutar om frågor som gäller alla EU-länder.
27 länder i Europa är med i EU.
Länderna samarbetar och hjälper varandra.
Medborgare i de andra länderna väljer
politiker från sina länder som ska vara med.
Vad röstar vi om i EU-valet?
I Europaparlamentet bestämmer politikerna vilka lagar vi i
Sverige och andra EU-länder ska ha tillsammans.
Till exempel om miljön och klimatet, om maten vi äter och
hur vi köper saker av varandra inom EU-länderna.
Sverige väljer 21 politiker som ska vara med i Europaparlamentet.
Hur går röstningen till?
Du bestämmer själv vad du ska rösta på.
Ditt val är hemligt och du måste inte visa
eller berätta för någon hur du röstat.
Du röstar med en valsedel.
En valsedel är en lapp.
På valsedlarna står namn på politiska partier.
På valsedlarna finns också namn på partiernas politiker.
Du lägger valsedeln med din röst i ett valkuvert.
Du kan också rösta blankt.
Det betyder att du inte väljer
ett speciellt parti att rösta på.
Då lägger du en tom valsedel i ditt valkuvert.
Du kan rösta på olika sätt
Det finns olika sätt att rösta på:
- I vallokal på valdagen.
- I vallokal före valdagen.
- Med bud.
- Personer från kommunen hämtar din röst i ditt hem.
Rösta i vallokal på valdagen
Vill du gå till vallokalen på valdagen den 9 juni
måste du gå till den vallokal som står på ditt röstkort.
I vallokalen tar du ett valkuvert och en valsedel.
De brukar finnas på bord vid ingången.
Det finns personal som delar ut
valkuvert och visar vart du ska.
Du kan alltid be personalen om hjälp
om det är svårt att hitta bland valsedlarna.
Personalen har vita västar på sig.
Du lägger din valsedel i kuvertet
bakom en skärm i vallokalen, ett valbås.
Du får bara lägga en valsedel i valkuvertet.
Om du vill rösta på en viss politiker
sätter du ett kryss i rutan framför
den du vill välja.
Du får bara sätta ett kryss.
Lämna sedan kuvertet till personalen
som sitter bakom bordet i vallokalen.
Personalen är röstmottagare och
har en vit väst och en namnbricka runt halsen.
När du röstar måste du visa legitimation.
Det kan vara ett id-kort, ett pass eller ett körkort.
Har du ingen legitimation kan någon annan
som vet vem du är berätta vem du är.
Den personen måste ha med sig legitimation.
Förtidsrösta
Vill du rösta före valdagen
kan du göra det från den 22 maj till 9 juni
Det går att börja rösta 18 dagar före valet.
Då kan du välja vilken röstningslokal du vill rösta i.
Du hittar var de lokalerna finns
längst bak i denna valguide.
Du kan få hjälp
Om du inte kan rösta själv kan du alltid få hjälp.
Du kan ta med dig någon som hjälper dig.
Du kan också be personal om hjälp
i rummet där du röstar.
Personal har vita västar.
Du bestämmer vem som ska hjälpa dig.
Den som hjälper dig får inte säga
vad du röstat på.
Rösta med bud
Om du på grund av sjukdom,
funktionsnedsättning
eller ålder inte kan ta dig till en vallokal
kan ett bud hjälpa dig.
Budet måste vara 18 år.
Budet kan vara:
- din partner
- din eller din partners barn, barnbarn, föräldrar eller syskon
- de som jobbar med att hjälpa dig i vardagen.
Valsedlar kan du eller den som hjälper dig
hämta i förväg i vilken vallokal som helst.
Det går också att beställa valsedlar
direkt från partierna.
Be någon om hjälp
om du inte kan beställa själv.
Du behöver ett särskilt material
för att rösta med bud.
Detta hämtar du i stadshusets reception i Malmö
eller mejlar till valnamnden@malmo.se eller ringer 040-34 33 30.
Du kan rösta med bud i EU-valet tidigast den 16 maj.
Kommunen hämtar din röst i ditt hem
Kommunens valkansli kan även ordna så
att två personer från kommunen
kommer hem till dig för att ta emot din röst.
Ring då och berätta varför
du inte kan ta dig till en vallokal.
Då ringer du till Malmö stads
Kontaktcenter på 040-34 10 00.
Vad är ett röstkort?
Senast den 22 maj får du ett röstkort hem med posten.
Du som har rätt att rösta får ett röstkort med posten.
På röstkortet står det vilken vallokal du ska rösta i.
På röstkortet står också de lokaler som finns
nära dig där du kan förtidsrösta innan valdagen.
Får du inte din post till ditt hem
så skickas röstkortet till den som tar hand om din post.
Den personen ska ge dig ditt röstkort!
Om du inte får ditt röstkort
eller om du tappar bort det
kan du beställa ett nytt genom att mejla
till valnamnden@malmo.se eller ringa 040-34 33 30.
Du kan också skriva ut ett nytt röstkort i förtidsröstningslokalerna.
Du behöver röstkortet om du ska rösta före valet.
Om du röstar på valdagen i den vallokal som visas
på ditt röstkort, behöver du bara ha med dig din legitimation.
Du kan få hjälp innan valet
Tycker du att det är svårt att förstå
vad som ska hända vid valet?
Eller vill du ha hjälp att förstå vad partierna
tycker så du kan välja vem du ska rösta på?
Då kan du be personal som hjälper dig i ditt
boende eller på din dagliga verksamhet,
din gode man, kontaktperson
eller ledsagare om hjälp.
Du eller någon som hjälper dig kan hämta
valsedlar och kuvert i någon av vallokalerna
där man röstar före valdagen.
Då kan du öva på att stoppa röstsedlar i ett kuvert
eller välja ut de röstsedlar du vill använda.
Tillgänglighet
Det finns en lag som bestämmer
att alla ska kunna komma in i lokalen
och lämna sin röst.
Du ska kunna ta valsedlarna lätt.
För dig som behöver sitta ner
finns valbås med låga bord.
Det finns även förstoringsglas
du kan låna om du behöver.
Hörselslinga finns vid receptionen i stadshuset i Malmö.
Willys Katrinelund finns det mer tillgänglighetsanpassade möjligheter
Där finns:
- Flera valbås för sittande.
- Flera parkeringsplatser för rörelsehindrade i direkt anslutning.
- möjlighet till att ringa upp teckenspråkstolk.
Lokalen finns på Celciusgatan 38a.
Den är öppen måndag, tisdag, onsdag, torsdag och fredag 10.00-20.00.
Lördag och söndag är lokalen öppen 10.00-18.00.
Förtidsröstningslokaler och öppettider
På malmo.se/euvalet2024 hittar du listan
med förtidsröstningslokaler.
När du klickar på en förtidsröstningslokal
får du mer information om
exempelvis gatuadress och öppettider.
Willys Katrinelund finns det mer tillgänglighetsanpassade möjligheter.
Där finns:
- Flera valbås för sittande.
- Flera parkeringsplatser för rörelsehindrade i direkt anslutning.
- Möjlighet till att ringa upp teckenspråkstolk.
Lokalen finns på Celciusgatan 38a.
Den är öppen måndag, tisdag, onsdag, torsdag och fredag 10.00-20.00.
Lördag och söndag är lokalen öppen 10.00-18.00.
På valdagen den 9 juni röstar du här
Om du inte kan ta dig till din vallokal valdagen så kan du också rösta här på valdagen:
- Stadshuset.
- Malmö centralstation.
- Mobilia.
Länklista - här kan du läsa och lyssna mer om valet
Här kan du få lättläst information om valet och om partierna.
Det finns även teckenspråk och möjlighet att få det skrivna uppläst.
https://www.val.se/servicelankar/servicelankar/lattlast.html
På 8 sidor hittar du mycket och lättläst information om valet och partierna
http://8sidor.se/tag/fragor-om-att-rosta-2/
https://8sidor.se/politikerna-i-eu/
8 sidor har gjort en bok om EU-valet som är gratis att ladda ner
https://8sidor.se/alla-valjare/2024/01/bok-om-valet-till-eu/
Här finns information till den som är bud (val.se)
https://www.val.se/att-rosta/var-rostar-jag/hjalp-vid-rostning-i-lokal.html
Länklista - filmer om valet
Så går EU-valet till: teckenspråk (Youtube)
https://www.youtube.com/watch?v=bufOuxxRzTQ
Vem bestämmer vad i EU? (UR play)
https://urplay.se/serie/182089-vem-bestammer-vad-pa-latt-svenska
Så funkar EU (Riksdagens hemsida)
https://eu.riksdagen.se/#Film-Så-funkar-EU
Så började EU–samarbetet (Youtube)
![Valkuvert. Google fri upphovsrätt.](/images/18.7595c891188fbebc4fab606f/1697707857455/valkuvert%20Google%20fri%20upphovsratt.jpg)
![Valbås. Google fri upphovsrätt.](/images/18.7595c891188fbebc4fab606e/1697707857309/valbas_fyrkantsbreddare%20Google%20fri%20upphovsratt.jpg)
![Röstkort. Foto: Malmö stad, funktionsstödsförvaltningen](/images/18.7595c891188fbebc4fab606d/1697707857185/Rostkort%20webb.jpg)